Forhend / bekhend .

Aby powiększyć obrazek, kliknij go

1. Koperta 

ćwiczenie dla 3 zaawansowanych graczy. Gracze 1 i 2 grają tylko po linii, gracz 3 gra tylko forhendem i odwróconym forhendem.
WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Istotne jest, aby gracze 1 i 2 zagrywali jak najdokładniej, w wyznaczone pola. Należy też zwrócić uwagę na prawidłową pracę nóg zawodnika 3.
CZAS: 3 min. dla każdego zawodnika na pozycji nr 3

Koperta - 2 na 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Hiszpańska gra

Ćwiczenie przede wszystkim na regularność, służące nauce bezpiecznej gry wysoko nad siatką i gry z topspinem. Do słupków siatki mocujemy kijki i rozpinamy ok. 1 m nad siatką kolorową linkę. Zadaniem zawodników jest przebijanie piłki nad linką z jak najmocniejszym topspinem, aby piłka lądowała w pobliżu linii końcowej.
WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Trener powinien szczególną uwagę zwracać na rozwijanie umiejętności graczy nadawania główce rakiety odpowiedniej prędkości w celu nadania piłce rotacji
CZAS: 10 min

Hiszpanska gra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zmiana kierunku

Trener nagrywa piłki z koszyka. Zawodnik 1 gra dwa fh po krosie a potem fh po linii w wyznaczony obszar w narożnikach. Gracz 2 stara się odbierać piłki i kierować w narożnik (zaznaczony na czerwono). Przy ostatniej piłce zawodnicy rozgrywają punkt.

WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Należy zwrócić uwagę na dobrą pracę nóg i ustawienie przy zmianie kierunku uderzenia (z krossa na po linii)

CZAS: 10 min

FH zmiana kierunku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Forhend ze zmianą kierunku

Odmiana ćwiczenia znajdującego się powyżej – gracz rozgrywa z trenerem 2 piłki po krosie, trzecią piłkę ma zagrać po linii. Trener powinien zwrócić uwagę, aby zawodnik po każdym zagraniu wracał na środek.

forhend ze zmianą kierunku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Forhend w biegu

Ćwiczenie na zagranie forhendem w biegu. Trener nagrywa serię 3 piłek, zawodnik ma je odegrać z forhendu przemieszczając się w poprzek kortu, celując w zaznaczony obszar.

WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Trener powinien zwracać uwagę na prawidłową pracę nóg, wskazane jest też aby zawodnicy próbowali zagrywać z piłki wznoszącej.

Czas: 10 min

forhend atakujący w ruchu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Forhend po krosie

Ćwiczenie na celność zagrań i grę z rotacją. Trener zagrywa piłkę po linii z kara serwisowego. Zawodnik ma za zadanie zagrać po krosie i trafić w zaznaczony obszar (zróżnicować jego wielkość w zależności od umiejętności graczy). Zawodnik, który pierwszy trafi 3 razy – wygrywa.
WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Trener zwraca uwagę na to, aby zawodnicy grali topspinem, z dużym zamachem.
CZAS: 7-10 min
głęboki kros z fh
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7. Bekhend
Zawodnik gra bekhend po linii. Drugie zagranie – w zaznaczoną część kortu.
bekhend
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
8. Smecz z bekhendu.
Trener nagrywa loba na bekhend zawodnika. Zawodnik ma za zadanie odegrać piłkę smeczem z bekhendu
bekhend smecz
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
9. Forhend z krótkiej piłki
Trener nagrywa dwie piłki na forhend. Zawodnik ma zagrać pierwszy fh z głębi kortu, a drugi z okolic linii serwisowej.
 Należy zwrócić uwagę na pracę nóg przy dojściu do krótkiej piłki oraz samo zagranie, które musi piłce nadać dużą rotację. Analogiczne ćwiczenie robimy na zagranie bekhendem.
 fohand z krótkiej piłki.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
10. Zdobyć winnera
Ćwiczenie na regularność i antycypację zagrania przeciwnika.
Zawodnicy grają fh po krosie w zaznaczone pole zmieniając się po każdym uderzeniu. W przypadku braku trafienia, gracz może zagrać w dowolną część kortu, karcąc przeciwną drużynę i zdobywając punkt.
.
Cross-court rally game with winners.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
11. Cross-court
Zawodnicy rozpoczynają ćwiczenie podaniem „z dołu” i grają wyłącznie po krosie. Zawodnik 1 gra z 3 tylko forhendem, natomiast 2 i 4 grają bekhendem. Punkt można zdobyć wyłącznie trafiając w zaznaczony obszar. Wygrywa para która pierwsza zdobędzie 11 punktów. Po zmianie strony zagrania, pary grają rewanż.
Wskazówki dla trenera: zawodnicy powinni być w ciągłym ruchu – „wchodzić” w piłkę przy uderzeniu, wracać na pozycję po uderzeniu.
Nie powinni stać w miejscu.
fh - bh tylko po krosie.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
12. „Gra w korytarzu” – ćwiczenie dla wszystkich poziomów zaawansowania.

Zawodnicy grają wymiany z głębi kortu, tak aby piłka za każdym razem lądowała w korytarzu deblowym, przy czym zawodnik 1 gra wyłącznie forhendem, a jego partner 3 wyłącznie bekhendem. Tak samo gra druga para. Za każde trafienie w korytarz para dostaje punkt. Trener odmierza 3 min. gry i po tym czasie podsumowuje wynik. Następuje zmiana strony gry (z bekhendu na forhend i odwrotnie) i znów pary grają 3 min. Wygrywa para która zdobędzie więcej punktów w ciągu dwóch rund.
WSKAZÓWKI DLA TRENERA: Trener powinien zwracać uwagę na prawidłową pracę nóg, ustawianie się do piłki i regularność uderzeń.
fh - bh korytarz
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
13. „Dyktator i obrońca” – ćwiczenie dla średniozaawansowanych i zaawansowanych.

Zawodnik 2 to „dyktator” – ma rządzić na korcie, grać wyłącznie ofensywnie, może zagrać w dowolne miejsce kortu przeciwnika. Zawodnik 1 to „obrońca” – jego zadaniem jest obrona oraz odgrywanie piłek w zaznaczoną  ćwiartkę kortu. Trener liczy punkty zdobyte przez „dyktatora” i „obrońcę”, a zwłaszcza niewymuszone błędy „dyktatora”. Da to trenerowi materiał do oceny skuteczności gry ofensywnej zawodnika. Powinien również szczególną uwagę zwracać na umiejętności krycia kortu przez „obrońcę” . Jeżeli „obrońca” nie daje sobie rady, należy dołączyć drugiego obrońcę, aby zajął pozycję w którymś z narożników.
Czas: 5-7 minut dla każdego z zawodników, potem zmiana ról.
fh-bh dyktator
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
14. Bez winnera
Ćwiczenie na regularność, wytrzymałość  i CIERPLIWOŚĆ.
Zadaniem zawodników jest utrzymanie jak najdłuższych wymian i „zabieganie” przeciwnika. Piłki powinny być grane z topspinem, wysoko nad siatką,  kierowane do narożników lub linii bocznych kortu, nie wolno grać piłek kończących (winnerów). Na początku ćwiczenia trener określa minimalną długość wymiany np. 20 uderzeń. Zawodnik, który w trakcie rozgrywania takiej serii pierwszy popsuje piłkę – traci punkt. Jeżeli nikt nie popsuł piłki – każdy zawodnik dostaje po punkcie. Gramy do 7-10 punktów.
Wskazówka dla trenera: jeżeli zawodnicy nie mogą się jednak powstrzymać od grania mocnych, płaskich piłek, należy „podwyższyć” siatkę, rozpinając linkę  nad taśmą siatki  (ok. 50-70 cm nad taśmą).
.
15. Bekhend slajs
Ćwiczenie na rozwijanie umiejętności gry slajsowanym bekhendem, utrzymania niskiego odbicia piłki po zagraniu i poruszania przeciwnika po korcie. Dla średniozaawansowanych i zaawansowanych.
Zawodnik 2 gra wyłącznie slajsowanym bekhendem, starając się trafiać po kolei w cele C1-C3. Zawodnik 1 może dowolnym sposobem odgrywać piłkę, kierując ją tak, aby lądowała w zaznaczoną na szaro część kortu.  Wskazówka dla trenera: wykorzystaj okazję do ćwiczenia drop szota. Niech zawodnik próbuje od czasu do czasu zagrać w C4, starając się przy tym ukryć swój zamiar.
bekhend slajs

.

.

.

.

.

.

.

.

16. Trzymaj kierunek.

Ćwiczenie przede wszystkim na regularność. Ryzyko błędu spada o ile w czasie wymiany nie staramy się zmieniać kierunku zagrywanej piłki.

Trener nagrywa piłkę zawodnikowi z narożnika kortu, a następnie prowadzi wymianę grając piłkę po całym korcie. Zawodnik ma za zadanie odgrywać piłkę w zaznaczony obszar nie zmieniając kierunku piłki. Jeżeli trenerowi zdarzy się zagrać słabą, krótką piłkę, zawodnik może zagrać taką piłkę w otwarty kort.

breakdown rally
  • Rankingi ATP i WTA

    Rankingi ATP i WTA
  • Graj w debla…lepiej!

  • Budowa rakiety