Praca nóg

1. Cztery kolory

Ćwiczenie do nauki początkujących zasad poruszania się po korcie : W okolicach linii końcowej ustawiamy cztery znaczniki w różnych kolorach. W zależności od położenia piłki na korcie, trener instruuje gracza: zielony! biały! itd.. Przed rozpoczęciem ćwiczenia należy wyjaśnić graczom zasady zajmowania prawidłowej pozycji np.: w przypadku krótkiego zagrania należy zbliżyć się do siatki (do białego znacznika), w przypadku długiego– oddalić się od linii końcowej (do żołtego znacznika), itd..

footwork poruszanie po korcie
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2. „Złodzieje”

Zawodnicy mają po 5 piłek na rakiecie, które to rakiety kładą na liniach bocznych kortu (jeżeli jest ich dwóch, jeżeli więcej to np. w rogach jednej połówki kortu). Na znak trenera, zawodnik biegnie do rakiety swojegorywala, aby „skraść” mu piłkę, a następnie wrócić i położyć ją na swojej rakiecie. Drugi zawodnik ma takie samo zadanie.  Wygrywa ten który w ciągu np. 45-60 sek. skradnie rywalowi więcej piłek.
praca nóg 2
 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3. Prawo-lewo

Zawodnik rozpoczyna ćwiczenie ze środka kara serwisowego, stojąc twarzą do siatki i trzymając w rękach rakietę. Na środkowej linii serwisowej i linii bocznej stawiamy dwa pachołki.  Zadaniem zawodnika jest jak najszybsze poruszanie się od pachołka do pachołka, za każdym razem dotykając pachołka rakietą. Trener mierzy czas i ilość dotknięć do pachołka. Ćwiczenie powinno trwać 30 sek. i być maksymalnie intensywne. Powtórzyć ćwiczenie po minimum 1 min. odpoczynku.
praca nóg 1
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
4. Ćwiczenie lub sprawdzian  szybkościowy na czas.

Ustawiamy na połowie kortu 3 pachołki: na przecięciu się linii bocznych i serwisowej oraz pośrodku linii końcowej.  Zadaniem zawodnika jest jak najszybszy bieg od pachołka do pachołka startując i kończąc na linii końcowej, obiegając każdy pachołek w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Można powtórzyć  bieg w przeciwnym kierunku.
praca nóg 3
5.  Złap i wróć
Trener stoi ok. 3 m od linii końcowej, w korcie, tyłem do siatki. Zawodnik stoi na linii końcowej naprzeciwko trenera. Na komendę trenera “Prawa!” zawodnik rusza aby złapać piłkę lekarską (lub do koszykówki) podrzuconą (!)  w tym kierunku przez trenera. Po złapaniu piłki natychmiast ją odrzucają trenerowi, wracają za linię końcową i zajmują pozycję wyjściową. Trener daje komendę „Lewa!” i zawodnik rusza łapiąc piłkę rzuconą w lewo… Uwagi dla trenera: ćwiczenie powinno mieć dobre tempo i trwać ok. 30-45 sek. Ćwiczenie rozwija umiejętność poruszania się przy zachowaniu prawidłowego balansu ciała.
6.  Szybki wolej
Ćwiczenie na szybkość i wytrzymałość. Zawodnik staje w połowie kara serwisowego. Trener nagrywa mu 20 piłek na zmianę: raz blisko linii bocznej, raz linii środkowej. Zawodnik ma odgrywać wolej tylko (!) forhendem. Po chwil odpoczynku analogiczne ćwiczenie na drugim karze, z tym że woleje grane są tylko z bekhendu. Uwagi dla trenera: zwróć uwagę na pracę nóg (krok dostawny i skrzyżny).
7. Szybkie nogi

Ćwiczenie na szybkość poruszania się na korcie, a także na forhend.

Zawodnik czeka w bekhendowym narożniku kortu. Trener stojąc w korytarzu deblowym, ok. 3 m za linią końcową, nagrywa niezbyt mocno piłkę wzdłuż linii bocznej, tak aby piłka odbijała się ok. 2 – 3 m przed linią końcową. W momencie gdy trener zagrywa, zawodnik rusza do piłki. Jego zadaniem jest dojście do piłki przed jej drugim odbiciem,  zagranie po krosie i trafienie w  w zaznaczony obszar w narożniku forhendowym. Za każdym razem, gdy zawodnik trafi w cel, dostaje punkt. Wygrywa ten, który pierwszy zdobędzie 3 punkty.

Wskazówki dla trenera: zwróć uwagę zawodnikowi na szybki start i wyhamowanie prędkości przed uderzeniem (np. poprzez doślizg).

szybkie nogi

 

  • Rankingi ATP i WTA

    Rankingi ATP i WTA
  • Graj w debla…lepiej!

  • Budowa rakiety