Dwóch na jednego

Ćwiczenia „dwóch na jednego” powinny być ćwiczeniami rutynowo stosowanymi przez każdego z trenerów. Są doskonałym narzędziem intensywnego treningu i pozwalają na symulację najcięższych warunków meczowych, których nie da się odtworzyć w treningu indywidualnym. Przewaga dwóch zawodnika działa na zawodnika grającego samemu bardzo mobilizująco, poprawiając jego koncentrację i staranność gry. Wymiany w takim treningu mogą być wyjątkowo długie i wyczerpujące, dlatego zawodnik szybko uczy się regularności, wytrzymałości i cierpliwości.  Są to elementy, na które zawodnikom należy zwracać szczególną uwagę w wykonywaniu ćwiczeń. Nie mniej ważne jest uczenie zawodników prawidłowego poruszania się po korcie w sytuacji bardzo dużego natężenia wysiłku, jakie daje gra „2 na 1”.  Należałoby także wspomnieć, że taka gra poprawia również kondycję psychiczną zawodników, jako że może ona doskonale przygotować do gry z dużo silniejszym od nas przeciwnikiem, czego nie da się osiągnąć w warunkach treningu singlowego.

W treningu „2 na 1” stosowane są  4 rodzaje ustawień graczy:

1. Wszyscy trzej grają zza linii końcowej – do treningu wymian z głębi kortu

2. Jeden stoi  na linii końcowej, dwaj przy siatce – do ćwiczenia passing shotów i półwoleja

3. Dwaj na linii końcowej, jeden przy siatce – do treningu wolejowego

4. Wszyscy grają przy siatce – również do treningu wolejowego i ćwiczeń na refleks

 

Ćwiczyć można w układzie:

– trzech zawodników

– trzech zawodników i trener jako obserwator i/lub nagrywający piłki z koszyka,

– dwóch zawodników i trener.

Propozycje ćwiczeń treningowych